LONG HAUL VS SHORT HAUL – PART 2

Kastar mig ut i solen på balkongen.
Juli har varit oerhört snål med sol och värme.
Men idag når tempen 20 grader.
Halleluja!
Detta som skulle bli en så varm och torr sommar…
Istället hittar jag träningsrutiner.
Mellan regnskurarna.
Söker upp motivationen.
För den hittar inte mig.
Den måste tvingas fram från skrymslen där den gömt sig.
Det är som med inspiration.
Ska du vänta på den… ja då får du vänta.
Den visar sig sällan.
Men den kommer när du tvingar fram den.

När ledigheten är lång och vädret inte visar sin bästa sida har jag åtminstone börjat få in en del träningsrutiner. Så himla nöjd med mig själv! High five på mig själv liksom! Nu gäller det att hålla i. Det brukar stavas disciplin…

Men nu är det inte träning jag ska prata om.
Jag tänkte fortsätta fundera runt skillnaderna mellan lång- och kortflighter.
Med fokus på serviceupplägg.
På SAS flög jag många olika typer av flighter.
Där fanns ju flera olika typer.
Korta, mellan och långa.
Ja, inte långa som när jag flyger till Thailand.
Men Las Palmas och charter runt Medelhavet.
Det var så långt jag flög där.
Så jag tänker att jag tar en riktigt SAS-kortis.
Och så jämför jag den med en TUI-lång.

Vilken skillnad på jobb det är att flyga lång jämfört med kort. Det är en massa olika moment på ett helt annat sätt.

På charter är det mat.
Mer på långa än på korta charter.
Men det är alltid mat att hantera.
Och det är alltid en hel del specialmat, dvs vegetariskt, glutenfritt, laktosfritt, barn osv.
Position 1R eller 4L har köksansvar.
De måste snabbt få koll på att den mat som ska vara lastad faktiskt är det.
Ju mindre spec, desto enklare.
Så klart.
I premiumklass ska alla ha mat.
Det är enklare än ekonomi.
Där sitter inte heller lika många passagerare.
Jag jobbar alltid med en tjock svart tuschpenna i fickan på mitt förkläde.
Med den märker jag upp på vilket säte ”specen” sitter.
Detta brukar man försöka få gjort medan passagerarna boardar.
Men sen flyttar folk runt inom sitt resesällskap.
Och så det stämmer det med det som står i våra ipads.
Men det löser sig.

Det har blivit tid för mycket pw’s under den kontraktslösa tiden. Jörgen och jag klipper två broar i svalt, men regnfritt, sommarväder på lördagen. Det är drygt 20.000 steg och nästan 1,5 mil.

På SAS när vi flög inrikes/Norden var det ofta ingen mat alls.
De som reste i Plusklass hade mat inkluderat.
Frukost fram till 09:00 och efter det en polarrulle.
På korta turer.
Som ARN-GOT.
Där var det fokus på dryckesservering.
Jobbade jag bak så var det ovanligt med förbeställd mat.
Hade jag en tur ARN-GOT och planet var fullt, då gick det undan.
Vår effektiva arbetstid på en sån flight var ca 25-30 minuter.
Så fort bältessignen släcktes så satte vi fart.
Kavaj av och serveringsförkläde på.
Vagnen ut för att preppas.
En fixade boxarna som står ovanpå vagnen.
Muggar, mjölk, socker, servetter.
Den andre fixade kaffe och te.
Ut och servera och sälja.
Tillbaka till galleyet.
En plockade av vagnen och den andre waistade.
Den egna koppen kaffe dracks under tiden man höll på att preppa på.
Och preppa av.
I bästa fall hann man springa på toa också…
Och sen var det sign på.
Kolla att allt är latchat och låst i galleyet.
Ut och kolla kabinen.
Passagerarna säkrade.
Nödutgångar oblockerade.
Allt undanstuvat som ska vara.
Sen sätter vi oss.
Bälte på.
Rapportera till purser; cabin and galley checked.
Och sen landar vi.

Arbetet blir ett helt annat när man flyger långt. Det blir en luftighet och samtidigt en intensitet på ett annat sätt. Men pulsen och tempot är högre på korta flygningar.

En långflygning är annorlunda.
Men även om vi har tid så måste det vara effektivt.
Position 4L och 4R preppar drinkvagnarna.
Och ser till att ugnarna med maten sätts på.
Positioner 2 och 3 säljer hörlurar och delar ut beställningslistor till taxfree.
Här är det två gångar i planet.
Vi börjar servera från de fyra hörnen.
När vi börjar bli klara går 4:orna ner och ser till att barnmaten ställs fram för servering.
Under tiden som passagerarna boardade har 4L och 4R redan märkt upp specen med säte.
När dryckesvagnarna kommer ner tar de emot dessa och skickar ut kollegor på båda sidorna med den uppmärkta barnmaten.
Man försöker sätta maten på ”rätt” sida och i radordning för att det ska underlätta och gå snabbare.
Medan barnmaten går ut förbereds resterande specmat.
På samma sätt.
Rätt sida och i radordning.

Sist vi sågs var när jag var hos henne på Mallorca. Nu är Petra här för att besöka sin dotter och då passar vi på att ses. Hon kommer från ett hett och varmt Mallis till ett svalt och regnigt Göteborg.

Nu är barn och spec ute och klart.
Då är det dags för all övrig mat.
Spec och barnmat bär man ut för hand.
Nu körs hela vagnarna ut i gångarna.
På de främsta brickorna är redan maten placerad.
De andra cocotterna ställs i boxar ovanpå vagnarna.
Alla har sin Ipad med sig för att se var de som beställt mat sitter.
Under tiden plockar 4L och 4R av dryckesvagnarna.
Och förbereder kaffe och te i galleyet.
Och brickor med mjölk och socker.
När vagnarna kommer ner tomma väntar vi en liten stund.
Så de hinner äta färdigt.
Sen serveras kaffe och te två gånger.
Och mellan dessa dryck- och matmoment waistar vi regelbundet.

Jag saknar livet i luften. Ledigheten är lång, men jag gör det bästa av den genom att plocka på mig nya uppdrag och träna mycket. Sedan har jag varit på fyra resor och på onsdag ger jag mig iväg igen.

Nu är det dags att samla in.
Vagnarna ut igen.
Nu gäller det att få in maximalt på samma sätt som det kom.
Utrymmet är begränsat i våra galleyn.
Så att samla in på ett ”bra” sätt är viktigt.
Det blir mycket skräp.
Väldigt mycket.
Jag försöker alltid att tänka på att stapla muggar.
Att klämma ihop plåtburkar.
Att ta luften ur plastflaskor.
Göra det så litet det går.
För att få maximalt med plats i våra begränsade ”waistar”.
Det tjänar oss mot slutet av flighten när det börjar bli trångt.
För när vi landar måste allt vara undanstuvat.
Inget får ligga löst.

Att lyfta vikter har verkligen varit roligt. Övningar som passar mig väldigt bra. Nu har jag två gånger kvar med min PT, Alexia. Tycker mycket om att jobba ihop med henne. Det har varit över förväntan bra.

När är det vår tur att äta.
Vi har satt in maten i ugnarna så den svärms medan vi waistar.
Metallådorna/skåpen plockas ner och vänds på högkant.
Detta är våra ”stolar”.
Och där sitter vi med brickorna i knät och äter
Efter det ska halva crewet upp i crewresten för sin vila.
Den andra halvan jobbar vidare.
Är det natt så är det lugnt.
Då sover de flesta.
Är det dagflygning är det annorlunda.
Då är det många som kommer till galleyet för att handla.
Eller plingar för att vi ska komma till dem.

Undrar hur nästa sommar kommer att bli. Får jag sommarkontrakt då? Eller blir det kontraktslöst då också? Jag tar det när det kommer, men lite planer har jag nog trots allt…

Men vi har också taxfreevagnen som ska ut en sväng.
Och vi ska ta betalt för taxfreevarorna som är beställda och levererade till respektive säte.
Gruppen som är kvar kan passa på att få all pre-pack klar.
Pre-pack är de förbeställda taxfreevarorna som levererats till sätet.
Gruppen som har första vilan måste se till att maten för andra serveringen är klar när vila nr 2 kommer ner.
Och att dryckesvagnarna står klarar att köras ut direkt.
Vid andra servering får alla mat.
Det är som en enkel frukost som serveras då.
Och sen ska det waistas.
Och samlas in brickor.
Så även om vi är i luften många timmar så är det ganska maxat.
Det är många moment som ska göras.
Det är arbetsmoment på ett helt annat sätt än när man flyger kort.
Det blir ett helt annat jobb.
Den lugna stunden är den i crewresten.
Jag har saknar livet där uppe.
Nu längtar jag tillbaka.
Till en evigt blå himmel.
Och en sol som alltid skiner.
Ja, om det inte är nattflygning då…
Men till det är dags igen piskar jag in träningsrutiner.
Och tvingar motivationen att komma fram.
Varje dag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *