Flygrädsla

Jag är ingen expert på hur man hanterar flygrädsla. Det finns det många fler som kan mycket mer om.
Jag tror också det kan vara väldigt olika hur detta upplevs från person till person. Precis som med allt annat så är vi unika varelser och hanterar saker och ting på olika sätt.
Jag kommer att ge de råd jag hört och fått veta genom åren, både som passagerare tidigare och som kabinpersonal nu.

Vacker vy från ett bakre säte i en av våra magiska maskiner. Det är ett sådant lugn här uppe på 10 000 meters höjd. Det stora eviga blå.
Med Europa under molnen. Molnen innehåller upp- och nervindar.

Statistik
Det är säkert att resa med flyg. Risken att förolyckas är mikroskopisk, runt 1 på 11 miljoner. Statistiskt sett måste du flyga varje dag i 29,000 år innan du dör i ett haveri. Du utsätter dig för den största risken på väg till flygplatsen.
Detta är statistik från Luftfartsverket.
Att ta reda på statistik och rena fakta är en bra början om man vill komma till rätta med sin rädsla.

Inför start och landning går piloterna igenom sina checklistor tillsammans. Inget lämnas åt slumpen. De har kontakt med flygledarna och återkopplar hela tiden den information de får.
Möte i luften med stor marginal. Självklart vet piloterna att det kommer ett annat plan och på vilken höjd de flyger. De har konstant koll på detta.

Teknik och piloter
Våra piloter är välutbildade och utbildas fortlöpande. De går regelbundet kurser i simulatorn för att där lära sig att hantera mycket svåra situationer om det skulle uppstå.
Ett plan kan flyga med en motor. Det är egentligen inte motorerna som håller det flygande utan vingarna. Och dessa går inte av. De kan faktiskt böjas upp till 90 grader har jag hört.
Om känslig teknik slås ut av tex ett åskoväder finns alltid backup.
Ett plan är konstruerat för att klara tuff turbulens. En modell testas för mycket större påfrestningar än så innan den godkänns.
Och oroa dig inte för dörrarna, de kan inte öppnas uppe i luften pga trycket.

Inflygning mot Köpenhamn med Öresundsbron långt där borta.
Inflygning mot Oslo en vinterdag. Ett lapptäcke i svart-vitt av snö, frost och åkermark.

Turbulens och väder
Piloterna försöker undvika turbulenta områden genom att flyga vid sidan av dem eller byta höjd. Detta både för passagerarnas skull och för oss om arbetar ombord. Turbulens skulle kunna jämföras med att köra på en dåligt underhållen väg, alltså absolut inget som är farligt.
Piloterna får alltid en väderinformation innan flygningen. De väljer den bästa vägen för att undvika oväder eller åskväder genom att flyga runt dem eller över dem. På flight deck finns dessutom en väderradar så de ser hela tiden vad som ligger framför.
Träffas ett plan av blixten, vilket händer då och då, så passerar den flygplanskroppen och försvinner bak. Hela planet är som en stor åskledare.
Inne i molnen skakar det ofta lite mer. Det beror på att det förekommer upp och nervindar i dessa. Det är bl.a. därför start och landning är mer hoppiga.
Tänk på att det skakar mindre på planet om du sitter vid vingarna istället för långt bak.

London från ovan. En helt underbar inflygning mot Heathrow. Hela staden under dig.
Inflygning mot Arlanda. En klar dag ser man hela Stockholm när vi passerar. Magi!

Förbered dig
Försök identifiera din rädsla.
Är det att inte ha kontroll?
Är det att inte kunna avbryta och gå av?
Är det de trånga utrymmena som är obehagliga?
Förberedelser ökar känslan av kontroll. Ju mer man vet desto bättre känns det. Läs på om flygning och flygplan.
Åk till en flygplats och besök den. Strosa runt, ta en kaffe och titta på plan som landar och lyfter utan att behöva känna stress för att behöva flyga själv.
Idag finns en stor källa i alla Youtube-klipp på nätet. Kolla på starter och landningar, turbulens osv. Ha på ljud så du hör hur det låter och undrar du något så googla och läs på om detta.
Kom i tid till din avgång. Stressa inte, det är aldrig bra. Ge dig tid att även då titta på plan som lyfter och landar. Se hur smidigt och fint det görs.
Undvik alkohol! Jag vet att många fått för sig att det hjälper, men det är fel väg. Känslan av att tappa kontroll är betydligt större här och du bearbetar inte rädslan med detta, du behåller den, kanske tom förstärker den.
Flygbolagen har dessutom blivit mycket mer restriktiva med att släppa ombord passagerare som är påverkade så risken finns att du pga alkoholintag och stress inför flygturen uppträder på ett sådant sätt att man ser dig som en säkerhetsrisk. Skippa därför alkoholen.

Sätt di på en flygplats och se planen lyfta och landa. Det är så vackert och förhoppningsvis kan det hjälpa till viss del mot din flygrädsla.
Inflygning mot Nice. Du flyger utmed Rivieran, från Cannes till Nice. Det är en fantastisk upplevelse.

När du är ombord
Berätta för oss i kabinpersonalen att du är rädd. Vi är vana vid det och för många brukar det kännas lite lättare att bara få säga det.
Om möjlighet finns så be att få säga hej till piloterna och titta in på flight deck. Detta måste göras innan vi startar. Efter att vi är i luften har ingen förutom vi i kabinpersonalen tillträde dit.
Försök att inte fokusera på rädslan, tänk istället på den förestående semestern.
Passa på att titta på en film du längtat efter att se, eller läsa den där boken som är så spännande.
Avslappningsövningar hjälper många. Hör du till dem så gör dem under flygturen i din stol.
Om möjligt så sitt vid en gång. De flesta flygrädda tycker om att kunna resa sig upp och röra på sig under flygturen.

Jag lämnar Arlanda och ser hela flygplatsen från ovan.
Stockholms skärgård en tidig morgon när solen går upp.

Flygrädsla går ofta över med tiden, även svår sådan.
Undvik inte det du är rädd för, det förstärker ofta rädslan.
Om flygrädslan blir ett problem så finns det kurser där du kan få hjälp att bearbeta detta.
Fortsätt att flyga och upplev världen. Upptäck skönheten i att flyga, att se världen från ovan och att få komma till nya ställen på vår jord.
Lycka till!

Det finns så mycket skönhet att uppleva med att flyga. Försök hitta sätt att kontrollera din flygrädsla så du får vara med oss och se den. Lycka till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *