Unruly Passengers – del 2

Detta visade sig bli ett ganska långt inlägg så jag beslöt mig för att dela upp det på två.
Del ett av Unruly Passengers lade jag upp förra fredagen och nu kommer part two.
Hoppas ni vill veta lite mer runt detta ämne.

Vi är alltid uppmärksamma på personer med aggressivt beteende som kommer ombord. Lugnar de inte ner sig måste vi få dem avlägsnade.

Att fysiskt angripa kabinbesättning eller andra passagerare är mer ovanligt, men det händer. Det kan vara medvetet aggressiva knuffar eller regelrätt tafsande.
Jag har inte någonsin varit utsatt för det, men jag vet att denna typ av incidenter ses mycket allvarligt och skulle leda till att personen inte längre får flyga med bolaget.
Han eller hon svartlistas helt enkelt.

På SAS har vi överlag väldigt bra och positiva passagerare. Det är ovanligt att det händer något obehagligt. Vi är alla tränade i att lugna ner situationer som skulle kunna eskalera.

Att inte följa våra instruktioner under flygningen är ett annat beteende som inte accepteras, men som är mycket vanligt att det obstrueras mot.
Exempel på sådant är:
– inte sluta prata i mobiltelefonen
– inte sätta på sig bältet
– inte fälla upp bordet eller stolsryggen
– inte sätta barnet de har i knät i den position det ska sitta vid start och landning
– inte stänga av datorn och lägga den i handbagaget
– inte stuva undan handbagage på det sättet det ska göras
– att ha väskan till hunden/katten öppen och ibland djuret ute
– att resa sig upp när skylten med säkerhetsbältet är tänd osv…
Att vi säger till och det efterföljs är det allra vanligaste så klart, ibland tänker man sig helt enkelt inte för, men i vissa fall så uppstår diskussioner och ifrågasättande och då är det faktiskt så att det är vi som har sista ordet.
Vi är där för att garantera allas säkerhet och vi kan och följer de regler som finns ombord.
Det är inte lönt att ta den diskussionen med oss då det är vi som faktiskt bestämmer.

Det är viktigt att man följer de instruktioner vi ger även om en del kanske tycker vi är petiga. Det är det myckna säkerhetstänket som trots allt gör att även de små olyckorna är så få.

Punktlighet är viktigt för alla flygbolag då det kostar stora summor med förseningar.
Att bete sig på ett sådant sätt att flighten blir försenad anses också som ett unruly behaviour.
De olika beteendena jag nämnde ovan är sådana.
Vi får inte lämna kommandot ”cabin checked” till vår kabinchef, som i sin tur ger ”cabin clear” till kapten, förrän detta är kontrollerat.
Och innan dess lyfter inte planet.
Många tycker säkert att det är kinkigt av oss att vara så petiga med vad de kanske anser är petitesser.
Men skulle det mot förmodan uppstå en incident vid start eller landning så är det otroligt stora krafter i rörelse och om man då inte har plockat undan saker och inte sitter korrekt så kan det bli skador.
Tex en laptop som sätts i stolfickan istället för att läggas i handbagaget kan flyga upp och träffa dig eller din stolsgranne i ansiktet.
Jag lovar, det kommer att göra väldigt ont och kunna bli mycket stora skador.

När vi väl har lyft är vi mer sårbara. Det är därför det är viktigt att vi reagerar och pratar med varandra om vi ser eller upplever något som inte känns bra.

Så länge vi är kvar på marken går det att avlägsna de personer vi bedömer skulle kunna utgöra ett hot mot säkerheten genom att vi tillkallar väktare eller polis som får ta hand om dem.
Det är en helt annan situation när vi är uppe i luften. Det är därför detta är ett så viktigt att vi har diskussioner runt detta så att vi vet hur vi ska hantera det den dagen det hände.
Mycket av våra samtal under nödträningsdagen går ut på att prata om hur vi lugnar ner situationen när vi är uppe i luften.
Hur vi gör för att hamna på en nivå som är hanterbar och under kontroll.

Högt ovan molnen har vi nästan alltid en trevlig stund med våra passagerare. Mycket prat och skratt. Det är väldigt ovanligt att det uppstår ”situationer” som tur är.

Som en sista nödlösning har vi ett sk ”restraint kit”. Det innehåller handbojor och breda remmar som gör att vi kan sätta fast personen i stolen. Detta har jag aldrig hört att någon av mina kollegor har behövt använda och det är mycket ovanligt.
Det är en sista nödlösning om någon går fullständigt över gränsen. Här kommer vi självklart att behöva hjälpa av starka personer bland passagerarna för att kunna få detta på plats.
Tänk dig själv att i en trång flygplansgång få på handbojor och binda fast en person som löper amok.

Man ska ha respekt för flygsäkerheten. Utrymmet för bad behaviour är väldigt mycket mindre än om man är marken.

När vi åkte från planet i crew transporten till hotellet och någon incident hade utspelat sig, minns jag hur kapten sa:
”De flesta tror de har betydligt mer svängrum och möjligheter att bete sig illa ombord än vad de faktiskt har.
De vet ofta inte hur allvarligt flygbolagen ser på detta och hur snabbt det kan gå till att de inte längre är välkomna ombord på ett bolag.”
Det slitna uttrycket ”kunden har alltid rätt” är inte applicerbart när det kommer till beteenden som hotar säkerheten ombord.
Att på något sätt hota flygsäkerheten ses som mycket allvarligt.

2 svar på ”Unruly Passengers – del 2”

  1. Kommer ihåg en flight hem från EWR för ca tio år sedan. Redan när vi höll på att boarda utmärkte sig passageraren på andra sidan gången. Orolig, satte sig, klev upp, letade i väskor, satte sig osv. Efter en h i luften så blev han utåtagerande, tände en cigarett och var påflugen och stirrig. Purser hanterade det föredömligt. Hon tog, med hjälp av en frivillig (polis på väg hem från semester) med mannen längst bak i planet där han försågs med handfängsel. Plockades upp av polis på Arlanda när vi landat. Purser tog även väl hand om oss som suttit närmast honom och förklarade hur de agerat. Mkt proffsigt!

    1. Hej Lena,
      Vad intressant att läsa.
      Det är mycket som kan hända däruppe och vi är alla så utlämnade.
      Det är därför vi ofta diskuterar hur dessa situationer ska och bör hanteras.
      Vad bra att det sköttes så proffsigt och att också ni som var mest berörda fick förklaring.
      Ju mer man vet desto tryggare känner man sig.
      När sånt här händer finns det alltid andra passagerare som ställer upp och hjälper till.
      Toppen med en polis ombord denna gång.
      Tack för din kommentar.
      /Helena

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *