Position 1L – The summer winds

”Åh det är skönt när mitt Stockholm är grönt
Sakta gå hem genom stan
En kyss sen går man sakta igen sakta en tur genom stan
Åh det är natt och på avstånd hörs skratt
Och man går hem genom stan
En doft av hö från nån ljuv skärgårdsö
Smyger sig tyst intill stan”

Åh det är skönt när mitt Stockholm är grönt…

Planet ska strax landa i Stockholm och sången ljuder över PA:t genom kabinen. En efter en lyfter passagerarna huvudena från tidningar, böcker och skärmar och när hon slutar sjunga denna klassiska sommar-Stockholm-sång börjar de applådera.
Det är vår fantastiska purser Gen som sjunger, en omtalad person på SAS, känd som den sjungande flygvärdinnan, då hon inför varje landning sjunger för passagerarna.
Gen var min handledande purser på sex leggar när jag flög som elev.

Denna flight har jag arbetat i främre galleyet med henne. Pursern har alltid position 1R på flighterna så jobbar man fram med pursern har man position 1L.
Så vad gör då 1L?
Vad har jag för ansvar och uppgifter när jag innehar denna position?

Vi tog oss upp för ståltrappan, släpande på våra ganska tunga kabinväskor.
Planet står på plats och dörren är öppen. Vi går ombord och ställer in våra väskor i de skåp som är avsedda för detta. Piloterna är redan på plats.
Vi hälsar på dem och presenterar oss. Sen börjar vi jobba.

Jag som har position 1L börjar med att ge piloterna var sin flaska vatten och en plastpåse där de kan slänga skräp och papper.
Sedan går jag över till att kolla att crew maten är lastad. Eftersom vi ska till Nice idag och flighten är över sex timmar innan vi har möjlighet att äta så måste det lastas mat till oss. Det ska vara 6 meal lastade varav en vegetarisk och det stämmer.

Främre galleyet i en Boeing. Att det är en Boeing ser man på armeringen bl.a. Och det ska jag berätta om en annan gång…

Jag kollar hur många jag skrivit upp på min lilla lapp att det skulle vara i Plusklass.
Jag kollar vagnen och det stämmer, både det som står på lappen utanpå och det som är lastat inuti. Där finns 34 boxar med lax och pastasallad.
Jag kollar snabbt de andra vagnarna och skåpen och ser att det som ska vara där är på plats.

Pursern kollar med oss om vi är klara för boarding. Det är vi.
– Boarding positions.
Vi ska nu inta de platser vi ska ha när passagerarna kommer ombord.
Alla dörrar måste vara bemannade vid detta tillfälle. 1L& 1R står i entréen där passagerarna kommer ombord.

Boardingen går smidigt och så fort vi får bekräftat från gaten att alla som checkat in har gått igenom gaten kommer nästa kommando:
– Boarding completed

Happy life!

Så fort kapten är klar med sin information börjar vi ”förbereda kabinen för start”.
1R, dvs jag, börjar framifrån.
Det är en hel del som ska kollas; säkerhetsbälten, stolryggar, bord osv.
Jag som har position 1L ska också kolla att allt är latchat och säkrat i främre galleyet.
När jag har kollat rapporterar jag till purser:
– Forward cabin checked.

Nu är det dags att göra ”Safety Demonstration”.
Vid ”Safety Demonstration” står jag, 1L vid rad 10.
– ”Nödutgångarna bak, över vingarna och i den främre delen av kabinen är märkta med ”Exit”-skyltar. Ljus i mittgången kommer att visa vägen ut. Lägg märket till var din närmaste nödutgång finns. Den kan vara bakom dig. ”
Vi som ”demar” gör de rörelser ni alla så väl känner till.

Vi är nu klara för att lyfta. Det sista kommandot vi får över PA:t är:
– Cabin Crew take your seats.
Vi gör så och spänner fast oss hårt.
När alla, inklusive vi i kabinpersonalen, sitter på plats ringer pursern i till Kapten och ger sin sista rapport inför starten och innan det får inte planet lyfta:
– Cabin clear
Nu är det dags att lyfta mot den franska rivieran.

Underbara Nice och Baie des Anges ”from above”.

Så fort vi fått ”sign off” och kan ta av bältena, fixar jag kaffe till piloterna.
Jag passar på att höra när de önskar äta sin mat och vill de ha den på nervägen sätter jag den i ugnen omgående.
Det tar ca 20 minuter att värma den.
Under flighten arbetar jag med pursern och serverar i främre delen av kabinen.
Vi sköter Plusklassen men fortsätter bakåt tills vi möter våra kollegor som arbetar bakifrån.

När vi börjar närma oss Nice och får ”sign on” för passagerarna är det dags att kolla kabinen för landning. Samma procedur som när vi lyfter.
1L, jag, kollar framifrån och rapporterar ”cabin checked” så fort galley och kabin är kollade och säkrade.

Vid denna landning får vi den vackra Sinatrasången ”Summer Wind”. En passade låt när Medelhavet glittrar långt därnere under oss.
”The summer wind came blowin’ in from across the sea
It lingered there, to touch your hair and walk with me…”

När passagerarna går av står jag tillsammans mer pursern och piloterna och säger ”Hej och tack” till alla våra passagerare.
Nu ska vi göra en snabb ”turn around” och vända tillbaka till Stockholm.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.