Position 2L – Påsk i det blå

Jag vaknade i ett isigt vårvintrigt Kiruna.
Åt frukost med den legendariska gruvan och de norrländska vidderna som utsikt. Långa tåg drog vagnar fyllda med, vad det nu kan vara, slagg eller malm, från gruvan.

På väg till hotellet med crewet. Vi blir upphämtade med taxibuss.


Efter en snabbvisit på Tegel i Berlin är jag tillbaka i ett Stockholm som exploderar av vår och grönska. Nu sitter jag på balkongen i den nedgående solen. På den molnfria himlen ritar mina kollegor vita streck mot det klarblå.
Det är påskafton och en alldeles fantastisk vår.
En sån som man inte får vart år.

Ljummen påskafton i solnedgången på en balkong i Stockholm.

På Berlinflighten hade jag position 2L. Det betyder att jag arbetade vid dörrpar två, alltså det bakre på en Boeing737-600 som vi flög dit.
L står för left, alltså den vänstra dörren i planets färdriktning och det är också närmast denna dörr 2L sitter vid start och landning.

Det är en speciell känsla att komma in i ett alldeles tomt plan.
I Kiruna i morse möttes vi av en uppvärmd kabin. Det är så skönt. Som att bli omfamnad.
Andra gånger är det utkylt och rått. Då behåller jag ytterkläderna på till piloterna fått upp värmen åt oss.

Det första jag gör när jag kommer ombord är att kontrollera att all nödutrustning som ska finnas i bakre delen av planet finns på plats.
Till hjälp har jag ”CC Preflight Checklist” som listar allt som måste finnas på planet. Jag går igenom den punkt för punkt.

Eftersom planet kommit från en flight utanför EU, Sankt Petersburg i detta fall, var vi också tvungna att göra en ”Aircraft Security Search” och till hjälp för detta har jag ”CC Preflight Security Checklist”.
När dessa båda är genomgångna och allt är ok rapporterar jag till kabinansvarig och signerar ett ”responsability chart”.
Skulle något hända är jag ansvarig för att ha kollat att allt vid in station finns och är genomgånget.

Dörr 2R i bakre galleyet. Att detta är en Boeing ser man på armeringen och dörrens handtag.

2L har också ansvar för igångsättandet och stängningen av våra kortläsare, ”OBT:er”, som används för betalningar vid försäljning ombord.
Jag ser till att det finns tillräckligt med laddning i batterierna och att det finns batterier ombord att byta med om det skulle behövas.

”Boarding positions”
Vid detta kommando ska 2L finnas i det bakre galleyet och ansvara för dörren där.
Jag får inte lämna den platsen med mer än ett par meter.
Detta är ju extra jobbigt på vintern då det är kallt och vi har påsläpp även i bakre dörren. Då hälsar jag passagerarna välkomna i ytterkläder, halsduk och handskar så jag fixar att stå där i kylan.

2L är den position som annonserar, dvs läser upp information till passagerarna via PA:t, ”telefonen”.
Detta görs flera gånger under en flight och till hjälp har vi ett ”manus” för vad som ska sägas.
Många gånger får jag köra ”speed-up commands” för att det inte ska blir stopp i gången då en del tar väldigt god tid på sig att komma på plats.
Jag får ofta be passagerarna att inte lägga mindre handbagage i bagagehyllorna då dessa riskerar att bli överfulla när planet är fullsatt. Istället ber jag dem lägga det mindre under stolen framför sig.

Livet på flygplatsen.

”Boarding completed”
När alla kommit ombord och satt sig ska 2L räkna antalet passagerare i den bakre delen, vilket rapporteras till kabinansvarig som skriver upp detta på samma ”responsability chart” som tidigare och ger detta till kapten.
Räkningen görs för vikt och balansberäkning av planet.
2L annonserar via PA:t att kabinen nu görs klar för start och att allt ska vara redo för detta.
Kollegorna checkar kabinen under tiden och kollar att passagerarna kommit på plats på sånt sätt som det ska vara inför start.

”Cabin crew, arm doors, crosscheck and report”
2L är också ansvarig för att armera och disarmera båda dörrarna bak. Detta innebär att man manuellt sätter ”sliden” i läge att utlösas om dörrarna behöver öppnas vid ett nödläge.
Sliden är den självuppblåsande rutschbana som man utlöser vid en nödutrymning av planet.
Kollegan på position 2R kontrollerar och rapporterar till kabinansvarig att detta är gjort.

Nästa punkt på listan är ”Safety Demonstration”. Jag läser och mina kollegor ”demar”. Jag håller koll på dem så att min annonsering är i fas med deras demo och att jag inte läser för fort.

Utsikten från min plats 2L, långt uppe i det blå.

”Cabin crew, take your seats”
Nu är vi klarar för start.
Många gånger börjar planet taxa redan när vi håller på med ”safety demo”. Detta för att inte missa en slottid och för att komma iväg på utsatt tid.
Jag sitter på det jump seat som är närmast dem bakre dörren till vänster i planets färdriktning.
Det är den dörr jag ansvarar för om det skulle behöva göras en nödutrymning. 
Jag har en rolig kollega bredvid mig och vi pratar och skämtar medan planet taxar ut, men när vi närmar oss start koncentrerar vi oss och tänker A B C D E…
Det som har hamrats in i oss under utbildningen:
A = Aircraft type (Boeing eller Airbus, öppning av dörrar är inte densamma)
B = Brace position (Hur man sitter vid ett nödläge och hur vi ska uppmana passagerarna att sitta)
C = Command (vilka kommandon vi ska ropa ut till passagerarna)
D = Duty (vad vi gör i ett nödläge)
E = Equipment (vilken utrustning vi behöver ta med vid ett nödläge och vad som ska användas)

Berlin – here we come!!

På Tegel Airport i Berlin, parkerade bredvid ett, för mig, ovanligt flygbolag. Inte var dag man ser det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.