En Malta Tur-o-Retur i juli

Det är onsdag och vi ska flyga en Boeing 737-700 till Malta.
Vi är tre i kabinbesättningen eftersom den har 141 säten, en cabin crew på varje 50 säten.
Annica är purser. Tove har position 2L och jag har 2R.
På flightdeck har vi Tomas, kapten och Alexander, styrman.

Dags att bege oss till Malta i denna vackra maskin, en Boeing 737-700.

Det är rätt långt till Malta.
Det tar 3:30 ner och ungefär lika långt hem, ca 3:40.
Det kan vara stor skillnad om vi har medvind på ena hållet och motvind på andra. Idag är det inte så.
Vid boarding positions står jag i främre galleyet med Annica.
Vi hälsar alla välkomna och ”monitorerar” passagerarna. En viktig del av vårt arbete.
Vi ska vara uppmärksamma på om det är någon som beter sig konstigt, verkar sjuk, är berusad eller om det är någon vi misstänker kan äventyra säkerheten ombord. 
Idag är allt lugnt.

När vi har Boarding Complet går jag neråt gången och stänger luckorna till bagagehyllorna.
Jag kollar var de med bebisar sitter och delar ut livvästar och säkerhetsbälten till dessa.
Jag förklara hur de används och hur barnet ska sitta vid start och landning.

Arbetsglädje och en dos koffein – det kommer man väldigt långt på!

När kapten har gjort sin välkomsthälsning informerar jag passagerarna som sitter vid nödutgången om hur de ska agera vid en eventuell evakuering.
Alla lyssnar och är med på noterna.
Efter det annonserar Tove om att vi nu ska förbereda kabinen för start. Samtidigt börjar jag bakifrån att kolla att passagerarna efterföljer instruktionerna.
Säkerhetsbälte på, bord upp, säte upp, flight mode på, fönsterlucka upp osv.
Jag lämnar sedan ”cabin check and exit briefing performed” till Annica.

Dörr 2R i bakre galleyet. Min ansvarsposition vi en eventuell evekuering idag.

Vid start sitter jag i bakre galleyet tillsammans med Tove.
Jag ansvarar för dörr 2R.
När vi har kommit upp på ”säkerhetsbältes-skyltens-släcks-höjd” börjar vårt serveringsjobb.
Jag går fram till Annica och arbetar med henne framifrån.
Jag byter om till ”arbetskläder” vilket betyder att kavajen åker av och förklädet på.

Annica annonserar om serveringen och jag förbereder dryckesvagnen.
Vi börjar med att dela ut mat till alla som har förbeställt samt till de som sitter i Plus-klassen. 
Idag är det 12 st där.
Jag fixar kaffe till våra piloter och går in till dem med det.
När detta är klart kör vi ut vår vagn. Vi har preppat med både kaffe/te och is/citron till drinkar.

Preppad serveringsvagn. Nu är det dags att göra passagerarna nöjda och glada.

Det går åt av båda och vi får en hel del beställningar under flighten också då de ringer på oss.
Sånt här är alltid lugnare på hemresan. Det är en ganska tydlig skillnad.
Semestern är över och en del av dem ska köra bil vid ankomsten.
Är det dessutom sent på kvällen, som idag, så somnar de flesta.

Vi i kabin äter våra lastade crew meal på nervägen.
Piloterna vill äta på hemvägen.
Annica väljer fisken och jag tar biff.
Vi får sitta ganska mycket ifred och äta. Det ringer bara två gång.
Jag fixar serveringen och sätter mig sedan och fortsätter äta.

Med Ubbe Viking på flygplatsen på Malta. Härlig värme och vajande palmer.

När vi landar på Malta och öppnar dörrarna möts vi av en fuktig medelhavsvärme.
Solen håller på att gå ner och den ligger rakt mot oss.
Perfekt photo moment!
Får en liten film på ett av mina favoritmotiv – plan som lyfter mot solen.
Vi är på marken i ca 1 timma. Sedan är det dags att åka tillbaka till Sthlm med nya passagerare.
Boarding Positions – och så gör vi samma procedur en gång till.

Dessa vackra solnedgångar. Jag får liksom aldrig nog…

Vi landar lite före utsatt tid och Tove och jag hinner med sista pendeln till Solna.
Bussarna har slutat gå så vi delar på en Über eftersom vi ska åt samma håll.
Fåglarna har redan börjar kvittra utanför mitt fönster när jag släcker.
Denna early bird är inte på kvitterhumör när hon landar på kudden kl 02:00.
Nu ska det sovas.

Breath taking! Somnar med dessa bilder på näthinnan. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.