När helg blir vardag och tvärtom – roster för en månad.

En av mina vänner på Instagram tyckte det skulle vara spännande att höra hur en arbetsmånad ser ut.
Jag blev jätteglad att få ett uppslag till ett blogginlägg så här ska jag visa och försöka förklara hur min kommande månad ser ut.
Ingen är ju den andra lik.

Ingen flight är den andra lik. Ingen dag heller. Nya destinationer med nya kollegor och nya passagerare gör att det ständigt förändras.

Tidigare levde jag ett liv som delades in i säsonger, inköpsresor och försäljningsmässor.
Det var styrt och inrutat, samtidigt som det gav mig möjligheten att lämna vardagen och resa en hel massa.
Men helg var helg och vardag var vardag för det mesta då.
Nu finns inget sådant längre. Jag vet knappast vad det är för dag längre. Senast idag fick jag stanna upp och tänka till vilken dag det egentligen var.
Jag jobbar när jag jobbar.

Jag reste mycket i mitt tidigare yrkesliv. Nu reser jag igen, men på ett helt annat sätt.

Nu har jag varit flygledig och hemma i Göteborg sedan i tisdags. Och idag fredag, åker upp för att ha standby över helgen.
På bilden här nedanför ser ni idag 24/1. Det står bara ARN, vilket betyder att jag har standby.
Framför den första dagen står det A vilket betyder at jag har flygplatsstandby.
På de två andra dagarna har jag koden R2 och då har jag hemma-standby.
Jag har en sen standby denna gång, utom dag två då den börjar 07:30, men i flygvärlden är det inte så tidigt…

Mitt schema, min roster, de närmsta veckorna. Ser ni de åtta tomma dagarna…!

Nästa gång jag jobbar är den 4 februari. En slinga på 5 dagar där jag är schemalagd och ser vart jag ska flyga.
Jag går på tisdag 06:30 på Arlanda och ska sedan sova i Malmö, i Umeå, och så två nätter i Göteborg innan jag checkar ut på lördagen kl 19:35.
Det är det tidig pick-up alla dagar på slingan, men sista dagen svänger det och är inte pick-up i Göteborg förrän 12:50.

Två rejäla slingor på fem dagar ger fler dagar ledigt mellan passen. Det passar mig som pendlar.

Som ni ser på bilden ovan är jag ledig i 5 dagar efter detta och sedan går jag på nästa slinga.
Då har jag sena flighter varje dag. Också här ligger jag ute. Kiruna en natt och Göteborg två.
Näst sista dagen kommer jag till Arlanda och får sova i Stockholm inför sista dagens flygning som går till Malaga.
Det är faktiskt första gången sedan jag blev fast anställd på 80% i september som jag får en bruten slinga.
Jag har ”biddat” att jag vill ha ”3-5 nights away from home bas” och det har jag faktiskt fått hela tiden.
Det är aldrig någon garanti men systemet gör vad det kan för att tillgodose dessa önskemål.

En vinge någonstans över ett vintrigt Sverige. Tacksam för all sol jag får här ovan molnen.

Efter denna 5 dagarsslinga är jag ledig i fyra dagar och sen har jag ett nytt standby-pass. Det är på 4 dagar och jag har hemma-standby.
Det är extremt tidiga morgnar detta pass och därför hoppas jag få veta dagen innan att jag ska flyga och vid vilken tid jag ska infinna mig.
Jag sover bättre om jag vet och jag vill helst komma ut på en slinga för hela perioden.
Jag kan bli utringd från 03:20 den första dagen och ringer de då ska jag infinna mig på Arlanda 80 minuter senare.
Det hinner jag inte om jag inte är duschad, sminkad och frukosten är förberedd. Tiden från lägenheten i Solna till basen på Arlanda är ungefär en timma och vilket ger 20 minuter för hår, påklädning och snabb kaffe/macka.
Jag måste alltså gå upp och förbereda mig så jag är redo ifall trafikvakten ringer.

hoppas kunna lyfta mot sol och ljumma vindar i nästa vecka då jag har åtta dagar på raken ledigt!

Även denna månad fick jag ett fint sjok med tomma dagar.
Mellan 27 januari och 3 februari är jag ledig och jag planerar just nu för fullt för att se om jag kan komma iväg på en tripp någonstans. Tänker sol och ljumma vindar…
Får se nästa vecka hur det går. Fortsättning följer.

2 svar på ”När helg blir vardag och tvärtom – roster för en månad.”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *