Styrelseordförande i några dagar…

Med tuschfläckade fingrar och ett glas vin ska jag försöka sammanfatta mina Formexdagar.
Jag letar bland bilderna jag tagit och söker efter ett samband…
So let’s try to roll this!

Me and my buddie i fyra dagar. Hon för valberedningen och jag för styrelsen. Lika knäppa men i övrigt vääääldigt olika.
Jeeees vad vi håller på! Här gör vi en replika på systrarna Grafs tuttbild, fast med kläder på…

Sedan 2016 har jag arbetat som styrelseordförande i branschorganisationen för interiör-, design- och presentgrossisterna i Sverige. Jag blev styrelseledamot 2011. En av våra första och viktigaste uppgifter i den nytillsatta styrelsen 2011 var att anställa en ny VD. Det gjorde vi. Och det blev så bra.

Utan att han misstänkt något har vi lyckats få till ett mingel för vår avgående VD Göran och samtidigt hälsa den nye välkommen.

Dag 1: Pärlhyacinter, krokus, syrener… Det är vår inne på mässlokalerna i Älvsjö. Jag älskar det.
När det är som tyngst och högvintrigast ute är det vår härinne. Jag lever i en bubbla.
Max från eventservice kommer på avtalad tid kl 18:00. Hans vagn är full av bubblande dryck, glas och goda snacks.
”Pappa” har fortfarande inte fattat att vi ”har en grej på gång”.
”Pappa” är vår nu avgående VD Göran och i nio år har han på ett alldeles fantastiskt sätt genomfört de av oss i styrelsen fattade besluten och varit en klippa.
Våra avtalspartners och medlemmar strömmar till och skålar för vår avgående VD och hälsar den nye, som finns på plats, välkommen.
Det är blandade känslor – vemod över det om nu försvinner, nyfikenhet på det som kommer.

Total sommarfeeling på mässan. Jag fullkomligt knockades av detta vackra arrangemang.

Dag 2: Vi hoppa in i en taxi utanför mässan. Vi ska på middag med DHL som är en av våra större avtalspartners. Jag kollar på en massa siffror som rullar framme vid föraren och funderar på om det är meter vi åker eller om vi hamnat i en ”talibantaxi”.
Det visar sig vara det sistnämnda. 900 kr för en resa in till Vasastan från Älvsjö.
Vid 22-tiden sover jag nästan vid bordet och vid 23-tiden delar jag en taxi till hotellet med Håkan, vår baristajurist i montern.
Kan nämnas att den taxiresan kostar 297 kr.
Kan också nämnas att de andra drar till Stureplan och hamnar i en bar till kl 03:30…!

På Capri Due med DHL. Tryffelpasta och vin. Heaven!

Dag 3: Hela Stockholmsmässan är betonggolv. Det känns i fotsulorna nu. Vi pratar med såååå många, Anna och jag.
Det är ett roligt och givande samarbete. Hon representerar valberedningen och jag styrelsen.
Vi kör ytterligare en fotosession i fotohörnan. Instagamar och storyar.
På kvällen efter stängning är det mässmingel för utställare och kvardröjande besökare.
Snurrar bland borden, bland kollegorna, med vin i glaset. Slutar på hotellet med mat på fatet och ett hyfsat vettigt sänggående.

På mässmingel med min styrelsekollega Magnus.

Dag 4: Sista dagen. Alltid smått avslagen. Kan inte motstå en kaka i en monter. Det väcker sötråttan och sedan slinker det ner både det ena och det andra. Fan!
Får bli en detox när jag kommit hem efter flygningarna…
Vid fem stänger det. Vi hjälps åt att riva och sen sätter vi oss med var sitt glas vin. Det är sista gången vi har Håkan här. Han har varit vår barista i fyra år nu.
Och det är sista mässan ”Pappa” är med på.
Jag kommer sakna dem.

Så pryltrött som jag är så föll jag ändå pladask för denne firre. Visst är den helt underbar!

Sammanfattningsvis: Massor av foton i fotohörnet, många bra snack, mycket oborstat snack, galet mycket garv, jobb genomfört…
Nu sitter jag i baren på hotellet. I högtalarna ”Longing for Lullabies” med Kleerup.
Får mig att minnas för ett år sedan. Men det är en helt annan story…

Ja jäklar vad bilder det blev! Men kul hade vi!