EN KORTIS TILL OSLO

På söndagen har jag bara två leggar.
Till Umeå och tillbaka.
Efter det är det WP, dvs waiting period, på Arlanda.
Från början skulle jag haft en Luleå ToR på eftermiddagen, men den blev bortplockad.
Jag hoppas jag ska få något.
Det är långsamt att sitta och vänta från 12:50 till 19:00.
Kl 20:40 går sista kärran till GOT och den ska jag med.
När vi landar från Umeå har min önskan gått i uppfyllelse.
En liten kortis ToR Oslo.
Jag äter min lunch och får sällskap av några kollegor och en massa snack.
Sen är det briefing med nya crewet
Vi boardar och lyfter vid 15:35.
Ska landa igen 18:35.
Då ska jag äta nåt litet.
Och sedan ska jag ta en tur till taxfree:n och kolla efter en ansiktsolja.
Den börjar ta slut hemma i badrumsskåpet.
Men inget blir som planerat…

Lunchvy från basen. Tycker mycket om att sitta här och kolla ut samtidigt som jag äter. Se på plan som lyfter. Se himlen skifta i färg. Hur årstiderna får det att se olika ut.

Jag ska ha position 2A och är den som ska annonsera.
Redan innan vi lyfter säger kapten år mig att det är tjock dimma på Gardermoen och därför ska planet landas på enbart instrument.
Det görs alltid när sikten är för dålig.
All elektronisk utrustning ska då vara HELT avstängd.
Alltså inte enbart i flight mood.
HELT avstängd.
Det är inte ofta det händer, men jag har varit med om det vid flera tillfällen under de år jag flugit.
Jag är noga med att informera passagerarna om detta vid min annonsering inför landningen.
En ung norrman börjar argumentera med mig.
Påpekar att det på Safety On Board-kortet står flight mood och inget annat.
Att han aldrig varit med om detta och att han flugit väldigt mycket.
Jag förklarar, men han fortsätter argumentera.
Jag talar om för honom att han måste rätta sig efter de instruktioner han får.
Då drar han kortet om att jag inte är service minded.
Och att jag borde söka nytt jobb…
Suck!

Bedårande vacker solnedgång på vägen till Oslo.

Vi släpper snabbt av passagerarna och boardar på nytt.
Men den där dimman som vi just landat i… den är underkyld.
Och det lägger sig snabbt ett lager is på vingarna och planet.
Avisning alltså.
Det är inget ovanligt.
Norden om vintern är ett evig av-isande.
I Oslo har de ramper som planen får ställa upp och köa vid för sin av-isning.
I Stockholm görs det vid gaten.
Det tar sin lilla tid, men med en liten försening är vi redo att lyfta.
Eller inte…
När piloterna varvar motorerna inser de att ett lager is lagt sig på rotorbladen.
Tekniker tillkallas och av-isning av dessa påbörjas.
Det tar längre tid.
Är mer komplicerat.
Rotorblad och motor är känsliga saker.

Ett väldigt dimmigt Gardermoen! Anledningen till att planet landas på enbart instrument. Sikten är för dålig för att landa manuellt.

Vi sitter på våra jump seats, Marlene och jag.
Det blir en lång väntan.
Jag ser hur fler och fler lampor ovan sätena tänds.
Och jag är övertygad om att de flesta satt på sina mobiler igen.
Nåväl, vi får ta en annonsering när vi vet att det är dags att lyfta.
Jag kikar genom det lilla runda fönstret till höger om mig.
Det är mörkt därute.
Bara lite glimmande ljus från terminalerna.
Det blir småkallt när man sitter still.
Väntan gör att kylan kommer krypande.
Så är jag en frusen person också.
Äntligen är motorerna avisade.
Det var ett ganska tjockt lager som lagt sig annonserar kapten.
Men det är alltid Safety First.
Något annat alternativ finns inte.
Alla minns Gottröra och vad som kan hända med ett icke av-isat plan.

Tillbaka på Arlanda och flighten till GOT.

Äntligen ska vi få lyfta!
Tror vi…
Men eftersom det gått över 45 minuter sedan av-isningen av vingarna, innebär det att det måste göras ytterligare en gång.
I takt med att av-isningsvätskan rinner nedför fönstren försvinner också min tidsmarginal att hinna med sista flighten till GOT.
Sitter och lyssnar på ljudet när vätskestrålen träffat flygplanskroppen.
Den där thaikuben jag tänkt äta har redan gått upp i rök.
Liksom min ansiktsolja.
Jag har en tågbiljett beställd till 21:12.
Som en säkerhetsbackup.
Jag kan ju aldrig vara säker på att det finns plats på planet och eftersom vi åker på våra personalbiljetter i mån av plats så brukar jag back-up:a med en återbetalningsbar tågbiljett.
Samma dag om det går.
Annars dagen efter.

Känslan när oddsen varit på min sida och jag till slut kan lägga upp fötterna på bordet hemma är fantastisk. En liten kopp te och sedan sängen. Ljuvligt!

Strax efter 19:30 lyfter vi äntligen.
Flighten ska ta ca 45 minuter.
Sen ska vi tömma planet.
Jag bör hinna.
Har redan kollat att det inte är fullsatt så plats finns.
GOT-planet står vid Gate 4A.
Vi kommer att komma in på Gate 9.
Nära alltså.
Tack och lov.
Och jag hinner!
Med 10 minuter till godo boardar jag.
Sist av alla.
Ibland är oddsen på ens sida!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.