ATT FÅ LYFTA IGEN

Måndag sen eftermiddag.
Stiger in på vår crew base på Landvetter.
Lite nervös.
Mycket taggad.
Ska bli så himla kul att få flyga igen.
Senast var den 26 september.
Min sista med SAS.
Den från Göteborg till Arlanda.
Det har gått 6 veckor sedan dess.
Känns som ett annat liv.
Eller som igår…
Idag är det min första med TUI.
En ferry till Larnaca.
En tomflight.
Mina nya kollegor troppar in en efter en.
Vår Cabin Manager är van och har varit med länge.
En annan är också ”gammal i gamet”.
De två andra är ganska nyutexade.
Och så jag.
Både ny och van samtidigt.

Redo för min första flight i TUI-uniform. Lite nervös och mycket taggad. Längtar så efter att få flyga igen och vara där ovan molnen.

Pre-flight briefing.
Inte så annorlunda mot den jag är van vid.
Vi bestämmer våra positioner.
Eftersom jag är utöver ordinarie crew har jag inte någon position med säkerhetsansvar.
Vi bestämmer att jag går bak.
Med Hanna som min ”skugga”.
Vi går igenom serviceupplägget.
Kollar hur mycket mat som är beställt.
Vad som är specialmat.
Piloterna möter upp.
De ger oss en snabb briefing om flygtid och väderförhållanden.
Och så sätter vi på oss våra hattar.
Tar väskorna på släp.
Och går till planet.
Det står vid gate 21.
Bakom passkollen.
Vi ska till Cypern.
Och de är inte med i Schengen.

Nu är jag igång igen! Vingen och hatten på plats. Uniformen är egentligen inte så olik den jag haft tidigare. Men nu har jag blivit kär i klänningen. Så det är den jag haft när jag jobbat. Kommer väl att bli byxor när temperaturen dalar neråt.

18:35 lyfter vi från ett novembermörkt Landvetter.
Jag sitter bak på säte 4LX.
Så fort vi kommer upp i luften värmer vi vår mat och äter.
Jag kollar ett avsnitt av The Handmaid’s Tale.
Sen försöker jag sova.
Det går inte.
Men jag sluter ögonen och bara ligger där.
Det hade varit skönt att få en timmas sömn.
Natten kommer att bli lång.
Vi ska landa vid halv 5 tiden på morgonen…
Och när vi till slut gör det ligger fukten och dimman lågt över marken på Landvetter.
I avgångshallen köar folk för incheckning.
Det är morgonflighterna som ska iväg.
Jag har bokat en Über.
Det går inga bussar så här tidigt på morgonen.
Vågar inte chansa på att det finns taxi på plats.
Två av mina kollegor åker med till stan så vi delar på kostnaden.

Landvetter urtidig morgon. Klockan är ca 04:15 och vi har precis landat och tömt planet. Fukt och dimma ligger tätt och lågt över landningsbanan. Dags att åka hem och sova. Hoppas jag kan sova riktigt länge för det behöver jag nu…

På torsdagen är det dags igen.
Nu är jag utexad och ordinarie crew.
Turen går till ”Grancan”.
Lång dag kommer det att bli.
Jag tar position 4L.
Har alltså ansvar för dörr 4L.
Och så annonserar och rapporterar jag.
Och har köksansvar…
Blir mycket att hålla ordning på.
Det är som sagt inte samma som jag är van vid.
Måste hyvla bort lite mer av det gamla.
Ida är till stor hjälp.
Hon är van.
Och hon är bra.

Välkänd vy, något annorlunda i färger och inredning. Men det är en arbetsvy jag älskar! Ser så oerhört mycket fram emot den kommande tiden på TUI, https://www.tui.se 

Får ett sms.
Med en bild på vårt TUI-plan.
Min syster sitter i planet bredvid.
Ska till Sthlm med BRA.
Ser oss och tänker att kanske är jag där.
Det är jag.
Liten värld.
Kl 06:15 steg jag upp.
00:45 släcker jag lampan.
Det är en köttig dag.
Inte mycket dötid.
Vi är igång så gott som hela tiden.
En sak som är ”tillbaka” för mig är taxfree-vagnen.
Den togs bort på SAS under 2019.
Här finns den.
Ida och jag tar hand om den försäljningen både dit och hem.
Och vi säljer bra tycker jag!
Jag gillar att sälja, både från drinkvagnen och taxfree-vagnen.
Får dessutom provision på allt som säljs.
Jag gillar det faktum att vi kan påverka själva.

Landat på ”Grancan”! Obligatorisk selfie med solen i facet. Hoppas jag kan få ett stopp här snart. På tisdag kommer decemberschemat…

På tisdag är det julafton för mig
Då kommer ny roster.
Då får jag veta var jag ska tillbringa julen.
Och nyåret.
Och om jag får några roliga stopp.
Håller tummarna för det!
Stoppen alltså.
Jul och nyår blir som det blir.

Nya färger – men fortfarande blå toner. Ny flygplansmodell – nu är jag tillbaka hos Boeing igen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *