Imorgon ska jag flyga min första tur med TUI.
Det är det första jag tänker när jag hör regnet smattra på fönstret.
Vaknar sent.
Drar ut på dygnet.
För jag har fått en sen flight.
Lyfter 18:35 på kvällen.
Kommer att landa kl 04:35 på tisdag morgon.
Jag ser ett par kursares inlägg på stories.
De är nere på Grand Canaria och har sin första flight.
OCH med layover!
Just nu, med regnet därute… ja du fattar… skulle vilja…
Själv fick jag en turn-around till Larnaca som min första.
Sådana är jag ju iofs van vid sedan åren på SAS.
Och jag har inget emot det.
Schemat är som det är.
Vad jag kan utläsa av min nya roster så flyger vi tomma ner.
En ferry flight alltså.
Vi ska hämta upp resenärer.
Nu avslutas chartersäsongen runt Medelhavet.
Och den börjar på andra ställen i världen.
Dit jag hoppas jag snart ska få vända nosen.
I helgen har jag haft standby.
Mellan 05:30 – 13:00.
Jag passade på att pratade med min nya ”trafikvakt”.
För att presentera mig och för att kolla möjligheten att komma ut.
Insåg att den skulle vara ganska liten.
Jag måste ju flyga min ”elevtur”, min SNY först.
Kan alltså inte bli inkallad för att någon blir sjuk.
Det skulle ju varit ifall någon annan SNY skulle bli sjuk.
Så de skulle rådda om i schemat och sätta mig där istället.
Men inget har hänt.
Och jag har sovit gott utan att bli utringd.
Annars gillar jag ju att få jobba när jag är stand-by.
Men min första flight vill jag kunna förbereda.
För det är en del jag måste ”hyvla av” från SAS-livet.
Saker och ting görs på lite andra sätt.
Safety Demonstrations tex, den görs i lite annan ordning.
Och annonseringen är något annorlunda.
Den på SAS kunde jag ju by heart.
Nu ska jag lära om.
Måste tänka till när jag läser.
Eller när jag står i gången och ”demar”.
Vill ju inte stå där som ett miffo med syrgasmasken när kollegan talar om flytvästen…
Men det ska nog gå bra.
Jag har mina sätt.
Och är hyfsat lättlärd…
Har haft en hel vecka i hemmalugnet.
Kommit ikapp med jobb och åtaganden.
Känns alltid som så mycket när jag varit borta ett tag.
Men sen går det alltid snabbt när jag väl sätter mig med det.
Gjorde kvartalsavslut och redovisning till Skatteverket för mitt eget bolag.
Och månadsavslut och redovisning för rekryteringsföretaget där jag jobbar.
Fraktdokument hos Mats.
Bostadsrättsföreningen.
Godmanskapen.
Tvättstugan.
Frisören.
Och städning…
Har inte tagit tag i det än.
Borde göra.
Kanske idag.
Ja, definitivt idag!
Det är över en månad sedan jag flög senast.
Nu saknar jag det.
Mycket!
Skulle önska jag hade ett mycket tightare schema.
Alla på kursen fick en ganska gles första roster.
Med mycket standby.
Men förhoppningsvis blir en del av det jobb.
Jag vill ut och flyga runt.
Det är ju det bästa jag vet.
Jag har två turer i veckan som kommer.
SNY-flighten på måndag och sedan en ToR Las Palmas på onsdag.
Ingen layover då heller.
Men det kommer väl.
Jag får ge mig till tåls.
Till nästa rostersläpp.
Den 15 november.
Jag har försökt ”bidda”.
Vet inte om jag lyckats och gjort rätt.
Det var lite komplicerat att förstå hur jag skulle göra.
Där har jag i alla fall lagt in önskemål om long haul.
Alla dagar i veckan, hela månaden.
Och med 1–10 ”days away from home”.
Har en kollega som flyger med TUI från Arlanda-bas.
Han har fått ett stopp på en hel vecka i Mexico i slutet på november.
Ja, det kan jag också leva med.
Just give it to me!